Julefred for særligt sensitive. TrivselsGuide.dk

Jul og nytår udfordrer mange af os.
Mig selv inkl.
Flere arrangementer og større forventningspres end resten af året.
Med overstimulering og udmattelse i kølvandet.

Er du ekstra påvirkelig – enten pga. stress eller særlig sensitivitet, bruger du sikkert mere energi end de fleste andre på at være ”social”.
Selv i kort tid.

Og selvom du nyder samværet og elsker dem, du er sammen med.

Det kan være svært for andre at forstå, og derfor kan det være ekstra kompliceret at få forklaret sit behov for at gå tidligt hjem eller måske takke nej til nogle af arrangementerne.

 


Julefred for sensitive sjæle

Hvis du gerne vil minimere overbelastningen gennem jul og nytår, kan du følge disse råd:

  • Giv dig selv tid til at mærke efter, før du siger ja eller nej tak til invitationer og opgaver.
    Hav sætninger klar til at hjælpe dig.
    F.eks. ”Jeg vender tilbage til dig med et svar, når jeg har fået set i kalenderen.”

 

  • Sig nej uden at undskylde. (Husk at “Nej” er en hel sætning…)
    Det er klogt at passe på dig selv.
    Det behøver du ikke sige undskyld for.
    Du er heller ikke forpligtet til at forklare dig, hvis du ikke har lyst.
    Det er ok at sige ”Det vil ikke fungere for mig.”

 

  • Hold små (og store) pauser i samværet med dine kære.
    Husk at overstimulering også sker, når vi er glade.
    Selvom du er sammen med dine børn, din familie eller gode venner, kan du blive drænet for energi.
    Insister f.eks. på at gå alene med hunden, tage opvasken selv eller gå ind i et andet rum og luk øjnene i 10 minutter.

 

  • Husk at du kun kan give nærvær til andre, når du selv er i balance.
    Ellers løber du tør for energi.
    Som en runken rosin.

 

  • Glæd dig over de små ting.
    Også selvom du gerne ville have nået mere, inviteret flere eller præsteret noget større.
    Se med milde øjne på dig selv og klap dig selv på skulderen.

 

  • Sammenlign ikke dig selv med andre.
    Husk at du er unik, og at det du giver til et fællesskab er noget, som kun netop du kan give.
    Find de positive sider ved dit sensitive træk, og vær glad for dem.

 

  • Søg evt. mere viden om særlig sensitivitet og del dine erfaringer med andre.
    Det betyder mere end du (måske) tror.

 


Der er mange som du

Mange særligt sensitive er ikke klar over, at der er andre, som har det på samme måde.
Selvom ca. hver femte af hele verdens befolkning deler personlighedstrækket. (Ja, det er mere end en million – bare i lille Danmark!)

Hvis du gennem hele dit liv har følt dig anderledes eller måske endda “forkert”, vil det være en fantastisk følelse at genkende dig selv i beskrivelsen af det særligt sensitive personlighedstræk.

Det kan føles som om alting falder på plads.

Den nye indsigt i sig selv gør det lettere at rumme og håndtere de udfordringer og den overbelastning, som er en naturlig følge af at tage ekstra mange sanseindtryk ind.

 


Helt almindelige mennesker

Når jeg fortæller, at jeg er særligt sensitiv, møder jeg ofte medlidenhed.
Det må være svært at være ”sådan en”.
Underforstået, at jeg nok er psykisk syg eller meget svagelig.

Det er jeg ikke.
Og jeg er faktisk voldsomt glad for at kunne mærke mere end de fleste.

Min opgave er at vide, hvad jeg har brug for.
Og hvordan jeg får det bedste ud af at være mig.
Ligesom alle andre…

Særligt sensitive er ganske almindelige mennesker med (eller uden) almindelige jobs, familier og interesser, som typisk lever helt almindelige liv.

Selvfølgelig er der særligt sensitive mennesker, som også har psykiske diagnoser eller besværligheder.
Og nogen som får blindtarmsbetændelse.
Eller gigt.
Men det er noget andet.


 

Jeg ønsker dig en fredfyldt højtid.
Og et vidunderligt nyt år.
Om du er særligt sensitiv eller ej…

Kærligst

Anette Christensen
TrivselsGuide

Ps.
Kan du bruge det, du lige har læst?
Så er der sikkert også andre, som kan. Del meget gerne mine ord via “knapperne” herunder.

Vil du gerne ha’ mere?
Smut ind i butikken og find bl.a. eBogen “Fra overbelastning til ro og balance”.
Skriv dig på maillisten, så du får besked, når der er nyt.

Share →

3 Responses to Om julefred for særligt sensitive. Og alle andre med behov for ro

  1. Lisbeth Frederiksen siger:

    Tak for rådene. Selv om jeg synes jeg ved alt om at være sensitiv …hvad der er godt og ikke godt for mig. ..ja så er det som om jeg alligevel ofte kommer til at undskylde mine (fra) valg. Altid godt at blive rusket i og mindet om at det er overflødigt. God jul 🙂

  2. Tina kastanie siger:

    Interesant læsning. Tak for det.🙏🏻

  3. Selv tak Lisbeth og Tina. Og tusind tak fordi I tog Jer tid til at svare. Dejligt når ordene kan bruges.
    Kh & godt nytår,
    Anette,
    TrivselsGuide

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *