Ildsjæl for alle andre –
Når relationsarbejde dræner



Kursus / Oplæg – For mennesker som arbejder med mennesker
Varighed: Mellem ca. 3 og 9 timer. Evt. fordelt over to dage.


 

Andre har sagt:

“Samarbejdet du og jeg imellem var perfekt. At du giver dig tid til at forstå og komme her for kunden, samt at du tilretter dit oplæg til vores sammensætning og hvad jeg ønsker at få ud af det.
Som formidler gør du det fint. Du kender dit budskab og de spille midler, du har og tør give dig tid til at sætte dig ind i din modtager og gruppens tone, behov og bedste læringstil.
Jeg vil naturligvis anbefale dig til andre. Det gør man med gode varer.”

Troels Grønhøj Jensen
STU-TEAM leder
Syddjurs Kommune, STU Syddjurs

 


Kurser-TrivselsGuide.dk

Dette kursus er ofte booket til arbejdspladser, faglige organisationer, uddannelses-institutioner, foreninger m.v.

Indholdet tilpasses altid de specifikke ønsker og behov samt den ønskede kursuslængde.
Relevante cases udarbejdes med baggrund i jeres målgruppe og medarbejdersammensætning.

 

 

 

 


Høje følelsesmæssige krav i arbejdet

Høje følelsesmæssige krav i arbejdet er blandt de absolutte topscorere, når Arbejdstilsynet rykker ud med påbud og vejledning til arbejdspladser, hvor man arbejder med mennesker.
Det er krævende og potientelt farligt, når de følelsesmæssige krav ikke modsvares af værktøjer til at håndtere dem.
Og når medarbejdere og ledere mangler viden om, hvordan man passer på sig selv.

Dette kursus udstyrer deltagerne med hensigtsmæssige strategier og konkrete værktøjer, der kan tages i anvendelse med det samme.

 


Tag styringen, så andres (negative) energi og din egen empati ikke stjæler dit overskud

Når storhjertede ildsjæle slippes løs for at hjælpe andre, holde dybe samtaler eller støtte nogen, som har det svært, folder empati og medfølelse sig ud i fuldt flor.

Ligesom et dybfølt ønske om at kunne redde hele verden – eller i hvert fald en del af den.

Det kender du sikkert, hvis du arbejder med mennesker.
Uanset om du arbejder med klienter, borgere, patienter, børn, unge, voksne eller ældre.
Og uanset om du får penge for dit store arbejde eller ej.

Det er heldigvis oftest vidunderligt for dem, der modtager din medfølelse og nyder godt af din empati.
Men benhårdt for dig, der giver.

Empati og indfølingsevne er nødvendige ingredienser i gode relationer.
Giver du mere, end du har, mister du dit overskud, din integritet og ikke mindst din dyrebare “langtidsholdbarhed”.

Du lander i overbelastning, stress og bliver måske udbrændt eller følelsesmæssigt nedslidt.
Måske kender du også til “relationskvalme”?

 

FallingDet var jo ikke planen, vel?

Gør noget ved det. Nu.
Jo længere du venter, jo sværere bliver det at ændre retning.

Få justeret flammen så din ildsjæl brænder klart, længe og uden at sode til.
Lær om empatiens væsen, få styr på dine strategier til selvbeskyttelse så du kan udfolde din relationskompetence sundt og professionelt.

 

Vil dine medarbejdere genkende alt dette?

Ovenstående er mit udgangspunkt, når jeg holder kurset / oplægget for medarbejdere og ledere på arbejdspladser, hvor professionelt og hjertevarmt relationsarbejde er omdrejningspunktet og en af de vigtigste forudsætninger for at nå i mål med kerneopgaven.

Indholdet tilpasses den ønskede varighed, målgruppe og arbejdsfelt efter helt præcis aftale.
Efter en tlf. samtale (eller evt. mailkorrespondance) danner jeg mig et billede af jeres hverdag og behov, hvorefter jeg laver et konkret og uforpligtende tilbud til jer.

Jeg sørger altid for at inddrage deltagerne så meget som muligt – alt efter om der er 10 eller 300.
Medmindre andet aftales, udarbejder jeg specifikke, genkendelige cases til grupperefleksion og målretter mit materiale til præcis de udfordringer, der fylder mest hos jer.

Hvis det ønskes, fremsender jeg slides og yderligere skriftligt materiale, som kan printes ud til deltagerne.

Min egen årelange erfaring med relationsarbejde på forskellige arbejds-felter har forsynet mig med et veludviklet menneske- og branchekendskab.
Det kommer jer til gode – og gør det enkelt for mig at ramme plet.

Opfølgningsmails:

Mange har prøvet at bekoste dyre kurser og oplæg uden at opnå nogen særlig forandring eller læring.
Derfor tilbyder jeg som supplement en eller flere opfølgningsmails, som med ca. et par ugers interval sendes til alle deltagere.
Indholdet lægger op til genopfriskning af kurset / oplægget og vigtigst af alt:

Motiverer den enkelte deltager til at skabe handling og positiv forandring i sin hverdag.

 


Eksempler på hvad deltagerne kan lære om:

  • Hvad “relationskvalme” er og hvorfor den ikke må blive kronisk.
  • Hvem & hvad det helt præcist er, der dræner relationsarbejdere.
  • Hvilken betydning det har, når relationer præges af dramaer, og hvordan vi træder ud af dem.
  • Hvordan vi genkender og udøver præcis empati.
  • Hvilke tre roller relationsarbejdere må kende og navigere i.
  • Hvordan vi skaber sunde, professionelle relationer.
  • Hvilke effektive strategier til selv beskyttelse vi med fordel kan bruge.

 

Ildsjæl for alle andre - Relationer der dræner. TrivselsGuide.dk

 


 

Tidligere deltagere har sagt:

“Tusinde tak for et fantastisk kursus. Som formidler er du utrolig dygtig og fangende – dine kloge ord, krydret med humor og lidt selvironi er som sød musik i ørerne.
Jeg har fået meget stof til eftertanke, samt værktøjer til, hvordan jeg kan mindske/undgå kvalmen ved visse relationer.”
– Gunvør, deltager

 

“…det var et spændende oplæg fra Anette, der gjorde at man fik tænkt over og fik sat ord på nogle af de arbejdssituationer og konflikter med elever, som man kan stå over for i arbejdet som efterskolelærer. Derudover var det rigtig fint med case-arbejde undervejs, der gjorde, at vi fik ‘hænderne ned i mulden’ og fik diskuteret indbyrdes om hvordan vi egentlig håndterer bestemte situationer på efterskolen.

Så alt i alt en positiv oplevelse, hvor vi fik snakket om de arbejdsområder, som man ikke så ofte får sat ord på og snakket med hinanden om.”
– Deltager fra Tjele Efterskole

 

“Tusind tak for en rigtig interessant, inspirerende og udbytterig eftermiddag på dit kursus.
Jeg fik mange gode ideer og synes at både du og de andre deltagere gjorde det trygt og nemt at bidrage til dagens tema. Det blev allerede mandag morgen igen helt tydeligt at der vil være et hav udfordringer i forhold til arbejdspresset, når man som jeg, arbejder i en skolebygning.
Jeg anbefaler dig gerne.”
– Marianne, deltager

 


Anette Christensen, TrivselsGuide

Underviser er Anette Christensen fra TrivselsGuide.
Jeg er uddannet pædagog med speciale i voksne og har gennem over 20 år arbejdet med mennesker i forandringsprocesser.
Som vejleder, underviser, skoleleder og projektkoordinator.

Siden 2011 som selvstændig konsulent, foredragsholder og underviser.

Jeg har både faglig og personlig erfaring med stress og ved hvad der skal til for at undgå at vælte.

 


Er du kursusbooker?

Kontakt mig for booking af kurset til din arbejdsplads, forening eller uddannelses-institution.

 

 

 


Åbne kurser

Pt. er der pga. travlhed ingen åbne kurser i kalenderen.