– og om blive bedre til at klare dem

Høje følelsesmæssige krav slider. TrivselsGuide.dk

Mennesker, som arbejder med mennesker, er tit på overarbejde, når det kommer til høje følelsesmæssige krav i arbejdet.

Vi udøver empati, forståelse, rummelighed og menneskelig omsorg – plus alt det andet, der ligger implicit i det at hjælpe andre med noget, som kan være følelsesfuldt, svært eller endda helt ubærligt.

Også i helt almindelige hverdagssituationer er vi “på” – med den ekstra dimension at vores tilstedeværelse er professionel i stedet for privat.

Vi giver af os selv uden altid at kunne vælge, hvem vi giver det til.
Somme tider selvom det i virkeligheden byder os imod, bl.a. fordi vi selvfølgelig ikke kan bryde os lige meget om alle de mennesker, vi arbejder med.
Og somme tider uden at have nok at give af.
Mens vi ønsker, at rammerne levnede mulighed for, at vi kunne give meget mere.


“Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker handler om, at arbejdet indebærer kontakt med eksterne personer, herunder klienter, kunder og patienter, hvor kontakten stiller høje krav til medarbejdernes indlevelsesevne, evne til at rumme menneskers følelser, evne til at håndtere eller skjule egne følelser, evne til at tilpasse kommunikation og adfærd til de mennesker, man arbejder med, eller tilsvarende høje krav. “

https://at.dk/temaer/psykisk-arbejdsmiljoe/om-psykisk-arbejdsmiljoe/problemer-i-det-psykiske-arbejdsmiljoe/hoeje-foelelsesmaessige-krav/

Hvorfor betyder det noget for dig?

Hvis du (også) oplever høje følelsesmæssige krav i dit arbejdsliv, er der grund til at tage det dybt alvorligt.
Høje følelsesmæssige krav i længere perioder kan slå benene væk under alle.
Også dig.
Især hvis du er strikket sådan sammen, at du arbejder engageret, samvittighedsfuldt og har hjertet med på arbejde.

Stress, angst og depression rammer desværre mange ildsjæle, som arbejder med mennesker.
Og en af grundene er netop de følelsesmæssige krav.

Læs mere om hvad det er, der helt specifikt slider på mennesker, som arbejder med mennesker


Om at være i høje følelsesmæssige krav. TrivselsGuide.dk

Hvad kan du gøre ved det?

Desværre findes der ikke en enkel “kur”, der fjerner de høje følelsesmæssige krav – eller gør det nemt og enkelt at håndtere dem.

Men der er noget, som går igen, når f.eks. Arbejdstilsynet giver gode råd eller direkte påbud til arbejdspladser, hvor man arbejder med mennesker.

Det vigtigste råd er at italesætte det, som er svært.
At dele med kolleger og ledelse, når der er ting i hverdagen, der belaster og gør det slidsomt at løse opgaverne.

Desværre er det ikke altid så enkelt, som det lyder.

For italesættelsen forudsætter, at du tør vise din sårbarhed og åbent fortælle, at du er udfordret af en opgave eller har været i situationer, hvor du ikke havde styr på tingene.

Det kræver at du har (og har grund til at have) tillid til dine kolleger og til ledelsen. At du føler dig sikker på at blive “grebet” i din sårbarhed og opleve en fælles interesse i, at I kan snakke åbent – også om det, der er svært.

Undersøgelser viser, at på arbejdspladser hvor der er en høj grad af “psykologisk sikkerhed”, trives medarbejderne bedre – og er mere effektive – end på arbejdspladser, hvor man ikke føler sig helt tryg ved hinanden.

Hvordan står det til hos jer?


Psykologisk sikkerhed. TrivselsGuide.dk

Tør du sige det højt?

Tillykke til dig hvis du er på en arbejdsplads, hvor I er så tillidsfulde, at I kan dele det, som er svært.
Hvis du ikke er så heldig, er der veje at gå.

Det bedste, du kan gøre, er at tage mod til dig og være en af dem (- måske den første?), der tager bladet fra munden og hopper ud fra 10 meter vippen.

Øv dig i at sige det højt, når du er i tvivl om noget eller står med noget, du føler dig usikker i.
Sæt ord på det svære og bed om hjælp eller støtte fra de andre.

Og vær opmærksom på at gribe ud, hvis andre viser deres sårbarhed eller usikkerhed.

På den måde kan I i fællesskab begynde at skabe et godt og understøttende klima på jeres arbejdsplads.

Er du den, der ta’r udfordringen op?


Anette Christensen, TrivselsGuide

Tak …

…fordi du læser med.


Kender du andre, som ku’ ha’ glæde af at læse med?
Så del endelig indlægget…

Anette Christensen,
TrivselsGuide

One Response to Om høje følelsesmæssige krav

  1. Thomas siger:

    Sårbarheden er en vej til at styrke relationer og samarbejde fordi vi igennem sårbarheden kan få mening og forståelse for, hvorfor vi og andre reagerer som vi nu en gang gør. Jeg er helt på linje med dig i at italesætte sårbarhed og åbent fortælle, at vi er udfordret af en opgave eller en situationer, og det kan naturligvis kun ske når vi er trygge og i tillidsfulde situationer. Jo mere der er på spil følelsesmæssigt, jo svære kan det være og det gælder uanset kolleger, ledelsen, sociale netværk, familien eller vores partner/kæreste/ægtefælle.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.