Travlhed giver ikke stress - TrivselsGuide.dkNår du arbejder med mennesker, har du selvfølgelig travlt med at være professionel og udføre de konkrete opgaver, der knytter sig til dit fag.
At undervise, udføre pleje, gøre rent, tage på ture med børn, sørge for mad, sætte hår, holde samtaler, lave arbejdsplaner.

Eller det, som er opgaven der, hvor du er.

Hvis sværhedsgraden i den slags opgaver passer til dine kompetencer og kvalifikationer, vil de sikkert ikke virke stressende i sig selv.

Selvom du har travlt og bliver træt.

Hvis du har væsentlig flere opgaver end tiden rækker til, er der grund til ekstra opmærksomhed.
Og grund til at få kigget på det sammen med ledelsen.

Det samme gælder, hvis det fysiske arbejdsmiljø er belastende.
Og det psykiske.
Her kan ligge masser af brikker til dit stress-puslespil.

Dertil kommer alle de andre ting, der kan stresse de fleste – uanset erhverv.

 


Stressorer for mennesker der arbejder med mennesker

Udover alt dette skal du som “menneske-arbejder” også cope med nogle helt specifikke belastninger, som ikke er for tøsedrenge.
Og som ikke nødvendigvis har noget med travlhed at gøre.

Den største og hårdeste (og mest spændende) opgave er for de fleste af os at skabe, vedligeholde og udvikle relationer. Og være nærværende i dem.

 

Foredrag: Ha' hjertet med på arbejde - Uden at dø af stress. TrivselsGuide.dk

Det, der slider er:

  • Langvarigt nærvær

    Selv erfarne professionelle slides af nærvær.
    Psykolog Ole Schouenborg siger, at f.eks. pædagoger maximalt kan være nærværende i forhold til børnene 3 timer om dagen.
    Og selvom vi “bare” er på standby og har “radaren tændt” bruger vi enorme mængder mental energi på at fornemme og følge med i, hvad der sker omkring os.
    (Især hvis vi er særligt sensitive)

 

  • Følelsesmæssig dissonans

    Vi viser de følelser, som er hensigtsmæssige, selvom vi i nogle situationer føler noget andet.
    Hvis vi har mest lyst til at råbe vredt efter en borger / et barn, gør vi det ikke.
    I stedet lægger vi bånd på vreden og frustrationen og viser en behersket udgave af os selv.
    Hvis vi ikke bryder os om en klient, kan vi ikke vise det, fordi vi ved, at han har brug for at føle sig positivt mødt.

 

  • At rumme traumer

    Vi møder tragiske skæbner og voldsomme historier.
    Og selvom vi ihærdigt prøver at holde dem “udenfor” os selv, sker det alligevel for de fleste, at nogle kommer lidt for meget “ind under huden”. Vi kommer til at svinge mellem at give omsorg og holde afstand, og det er hårdt. Og den viden vi får om tragedier og traumer kan flytte på vores egen personlige oplevelse af sikkerhed og tryghed i verden.

 

  • Ikke at kunne hjælpe (nok)

    Når vi har et stort hjerte, vil vi gerne redde mennesker, der har det svært, og hjælpe dem til et bedre liv.
    Når det ikke lader sig gøre, kommer vi let til at føle, at vi ikke slår til.
    At vi ikke lykkes.

 

Introvert? TrivselsGuide.dk

 


Hvorfor skal jeg vide det?

Sådan tænker du måske.

Det skal du, fordi bevidstheden om, hvad der dræner din energi og gør dig stresset, er det første vigtige skridt til bedre trivsel.

Hvis du ikke ved, hvad du er oppe imod, kan du ikke gøre noget ved det.

Og når du for alvor forstår, at der er gode grunde til at føle dig drænet og stresset, forfalder du ikke så let til at tænke, at det bare er dig, der er slatten og ikke dygtig nok.

Det har i høj grad betydning for din trivsel.

 


Selvfølgelig slutter historien ikke her

Den fortsætter i senere blogindlæg, hvor du får nogle af mine bud på, hvordan du kan passe på dig selv, så du undgår stress.
Selvom de indbyggede belastninger er store for mennesker der arbejder med mennesker.

 

Historien fortsætter også i mit foredrag:

“Ha’ hjertet med på arbejde – Uden at dø af stress” 

og på kurset:

“Ildsjæl for alle andre? Relationer der dræner”

 

Begge kan bookes.

Ofte har jeg også åbne arrangementer i kalenderen.

 

De bedste hilsner,

Anette Christensen
TrivselsGuide

 

Ps. Hvis du synes indlægget var værd at læse, kan andre måske også få glæde af det. Del det endelig, hvis du har lyst.
Og skriv meget gerne en kommentar herunder.

Share →

7 Responses to Travlhed gi’r ikke stress. Men hvad gør så? Om belastninger, der banker folk omkuld…

  1. Anette siger:

    Hej Angeli.
    Du har fuldstændig ret.
    Som omsorgsperson i “privat” regi, kan vi være (mindst) ligeså pressede som i arbejdsmæssige sammenhænge.
    Hvis vi oven i købet oplever høje følelsesmæssige krav og mange stressorer begge steder, er det ekstra slidsomt. Og særlig sensitivitet gør det ekstra vigtigt at være opmærksom.
    De forholdsregler, vi hver især kan tage, afhænger selvfølgelig af den specifikke situation, vi står i.
    I foredraget “Ha’ hjertet med på arbejde – Uden at dø af stress” kommer jeg nærmere ind på, hvad vi med fordel kan gøre.
    Det er også muligt at få personlig sparring – enten pr. tlf. eller hos mig i Vejle.

    Varme hilsner til dig,
    Anette Christensen,
    TrivselsGuide

    Du kan læse om foredraget her: https://trivselsguide.dk/ha-hjertet-med-paa-arbejde-uden-at-doe-af-stress/

    Og om 1:1 sparring her: https://trivselsguide.dk/samtaler-sparring-og-stoette/

  2. Anette siger:

    Hej Anna
    Tak for din kloge kommentar. Det er jo lige præcis sådan, det er.
    Vi kan ikke undgå det. I hvert fald ikke, når vi gerne vil gøre arbejdet godt. Og det vil vi selvfølgelig.
    Så der er god grund til at blive (endnu) bedre til at leve med de nødvendige høje følelsesmæssige krav og i fællesskab finde veje til en positiv modvægt – så vi ikke slides mere end nødvendigt.

    Varme hilsner til dig,
    Anette Christensen,
    TrivselsGuide

  3. Anna siger:

    Som socialpædagog er de emner, du nævner – dem alle sammen – et vilkår. Det er en del af arbejdET. På min arbejdsplads er jeg i alle de nævnte emner hver dag. Jeg går direkte fra sorgarbejde til fødselsdag, fra sagsbehandling til bål, fra nærvær og følelser til lavpraktik og strategiplaner. Og så har jeg slet ikke nævnt fokus på team, samarbejde og kollegaskab. Det er så fint beskrevet, og du rammer helt rent. Tre timers nærvær er jo så lidt, når man er på arbejde i 13. Man slår aldrig til. Nok.

  4. Angeli Nielsen siger:

    Det her var spændende læsning.. jeg overføre lidt betydningen til at være alenemor.. det er 24 timers job med 2 børn, ingen ferie, ingen afløsere bortset fra skole og SFO som oven ikøbet øger belastningsgraden ved at forlange deltagelse i arrangementer og kommen med alt fra toiletruller til t-shirts! Være primær omsorgsperson, og hvis man så har nedsat kognitiv funktionsevne og iøvrigt er særligt sensitiv, ville jeg mene at dette menneske er rigeligt presset. Hvordan finder man ud af, hvor ens stress faktorer ligger, hvad det er? Hvordan lærer man at skærme sig selv så man ikke bliver overbelastet? Det er bare nogen af mine tanker.. 🤔 mvh Angeli

  5. Gitte Skriver siger:

    Dejlig læsning.
    Når jeg oplever dårlig søvn og trykkende på brystkassen ved jeg at jeg skal passe på. Derfor plejer jeg at stoppe op. Holder mig på de timer jeg bliver betalt og så i fuld gang med egenomsorg. Så som gåtur i skoven, ordne mine fødder eller negle, 45 min i badekaret……..osv
    Det plejer at hjælpe mig.
    Jeg har været nede med stress før og er blevet mere sårbar, derfor skal det også tages alvorligt. Men jeg nyder det arbejde jeg har nu.
    Vh Gitte

  6. Hej Ulla
    Ja, søvnbesvær og dårlig søvn, der ikke gør dig rigtig frisk, er blandt de meget typiske tegn på, at der er grund til at stoppe op og kigge alvorligt på, om du er stresset.
    Hvor er det godt, at du er kommet til at tænke over det nu. Det er jo det første vigtige skridt mod en nødvendig forandring.
    Hvis du tror, at du er stresset, er det vigtigt, at du får hjælp til at finde ud af, hvad det er, der stresser dig, og hvad der skal til for at ændre på det.
    Stress går nemlig ikke over af sig selv!

    Skriv gerne til mig, hvis du har brug for at vide mere…

    De bedste hilsner til dig,
    kh Anette,
    TrivselsGuide

    PS. Hvis du har akut brug for gode råd til bedre søvn, vil jeg anbefale dig at kigge her (Rådene kan selvfølgelig ikke fjerne årsagerne til stress, men måske hjælpe lidt her og nu): http://hellebentzen.dk/til-jer/

  7. Ulla siger:

    Hej.
    Søvnbesvær, er det et af tegnene på lidt for meget om ørerne?
    Jeg sover rigtig dårligt, vågner flere gange om natten og har svært ved at falde i søvn igen.
    Har bare ikke lige tænkt i den retning…..
    Mvh Ulla

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.